طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان

طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان

طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان

مهمترین عنصر در طراحی دکوراسیون آشپزخانه کابینت است. یکی از باکیفیت ترین و در عین حال زیباترین نمونه های کابینت آشپزخانه، کابینت پلی اورتان است که اتفاقا یکی از کابینت های جدید و شیک است. پلی اورتان یک نوع مواد کابینت نیست، بلکه رنگی است که استفاده می شود. ابتدا از چوب خام یا ام دی اف استفاده و روی آن را با رنگ پلی اورتان می پوشانند.

بیشتر بخوانید مقاله طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان :قیمت کابینت چوبی لوکس

طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان چه مزایایی دارد؟

  1. در ساخت مدل های مختلف کابینت با استفاده از چوب خام یا ام دی اف و رنگ پلی اورتان محدودیتی وجود ندارد.
  2. پلی اورتان دارای طیف رنگی وسیعی است که دست مشتری را در انتخاب رنگ کابینت بازتر می کند.
  3. درصد مات یا براق کابینت را خودتان انتخاب می کنید (مجبور به انتخاب رنگ مات یا براق را نیستید)
  4. رنگ پلی اورتان چسبندگی بالایی دارد و سریع خشک می شود (پس از خشک شدن مانند لاک محکم و مقاوم خواهد بود)
  5. پوشش پلی اورتان در صورت آسیب دیدن کابینت قابل تعمیر و رنگ آمیزی مجدد است.

مراحل ساخت و تولید کابینت پلی اورتان

فرآیند ساخت کابینت های پلی اورتان طولانی و زمان بر است. جدای از این، برای دستیابی به نتیجه رضایت بخش، نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد.

  1. ساخت اسکلت کابینت و درها

در مرحله اول درب های یونیت و کابینت به سبک دلخواه مشتری ساخته می شود. سبک کابینت پلی اورتان ممکن است کلاسیک، مدرن یا نئوکلاسیک باشد. این محصول در سبک انزو نیز استفاده می شود.

  1. پرداخت، سمباده زنی و زیرسازی قطعات کابینت

قبل از رنگ آمیزی، هر تکه از کابینت باید صیقلی و سمباده شود تا سطح آن کاملاً یکنواخت و عاری از هرگونه ناهمواری باشد. هر چه سطح کار صاف و صیقلی باشد، فرآیند رنگ آمیزی زیباتر و متمایزتر خواهد بود. بنابراین مرحله سنباده و پرداخت، قبل از اعمال رنگ بسیار مهم است.

  1. حکاکی و ابزار زنی

در سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک، تراش و طراحی درب یا قطعاتی که دارای کنده کاری هستند توسط دستگاه CNC ضروری است. قطعات منبت کاری و تزئینات گل نیز به صورت جداگانه خریداری یا ساخته می شود تا روی کار نصب شود.

در صورتی که طرح و مدل انتخابی مشتری روکش چوب باشد در این مرحله لایه نازکی از چوب طبیعی بر روی ماده پایه که ام دی اف خام می باشد پرس می شود تا آنچه از روی کار نمایان است چوب طبیعی با رگه های زیبا و طبیعی باشد.

  1. پاشش مرحله‌ای رنگ

پس از فونداسیون و گچ بری بدنه کابینت، رنگ در چند مرحله روی کابینت اعمال می شود. ابتدا آستر روی کابینت زده می شود سپس پرایمر زده می شود و در صورت نیاز دوباره کار سمباده می شود و پس از آن طبق نظر مشتری رنگ نهایی روی کار قرار می گیرد. در مثال کابینت های پلی اورتان مرغوب، حداقل 5 یا 6 دست از هر قطعه کابینت رنگ می شود.

در هر مرحله رنگ باید کاملا خشک و در صورت نیاز سمباده شود تا سطح کار صاف و صیقلی شود. همانطور که در فرآیند رنگ آمیزی نباید عجله کنید، نباید فرآیند رنگ را برای مدت زمان مشخصی به تعویق بیندازید. زیرا گرد و غبار موجود در هوا روی کار می نشیند و یکنواختی سطح آن را از بین می برد. این امر نیاز به کارگاه های تمیز و بدون آلودگی در فرآیند ساخت کابینت های پلی اورتان را توجیه می کند.

بیشتر بخوانید مقاله طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان : قیمت کابینت پولیشی

کابینت پلی اورتان

پاشش رنگ ممکن است با قلم مو یا با استفاده از ماشین انجام شود. هر لایه رنگ حداقل یک روز طول می کشد تا کاملا و یکنواخت خشک شود. به همین دلیل، فرآیند ساخت کابینت پلی اورتان نسبتاً زمان بر است. پس از آخرین مرحله رنگ و خشک شدن کامل هر قطعه، کابینت آماده نصب در آشپزخانه خواهد بود.

رنگ‌بندی و رنگ کابینت پلی اورتان

کابینت پلی اورتان کابینتی با تنوع رنگ بسیار بالا می باشد. رنگ پلی اورتان در واقع به هر نوع سلیقه ای پاسخ می دهد. از رنگ های سنگین و مجلسی گرفته تا رنگ های شاد و پاستلی، همگی در رنگین کمان کابینت پلی اورتان شما جای می گیرند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم برای پوشاندن کابینت باید روی هر قسمت از آن چند لایه رنگ زد که البته با توجه به نوع حلال و پایه رنگ، روش رنگ آمیزی، کیفیت کار و مدت زمان رنگ کاری متفاوت خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که کیفیت و زیبایی کابینت پلی اورتان ارتباط مستقیمی با لایه های رنگی آن دارد. هر چه لایه های رنگ بیشتری روی قسمت های کابینت زده شود زیباتر و ماندگارتر خواهد بود. این موضوع مشخص می کند که چرا نمونه های کابینت پلی اورتان ارزان کیفیت پایین تری دارند و در مدت زمان کوتاهی ممکن است در اثر ضربه دچار خراشیدگی یا تغییر رنگ شوند.

  • رنگ پلی اورتان بر پایه روغن

رنگ پلی اورتان بر پایه روغن به رنگی اطلاق می شود که از حلال های روغنی برای رقیق کردن آن استفاده می کند. این نمونه رنگ پوششی بسیار محکم برای چوب یا ام دی اف محسوب می شود و از محصول در برابر خط و خش و سایر آسیب های محیطی محافظت می کند.

یکی از ویژگی های رنگ پلی اورتان روغنی، این است که زمان بیشتری برای رنگ آمیزی و خشک شدن نیاز دارد. با توجه به اینکه لازم است چندین بار رنگ پلی اورتان روی سطح اجرا شود، هر لایه باید کاملا خشک شود تا بعد از مدتی کار کنده نشود.

رنگ پلی اورتان بر پایه روغن، اقلام چوبی را زیباتر می کند و جوهره اصلی چوب را بهتر نشان می دهد. این مدل رنگی، رنگ طبیعی چوب را یک درجه تیره تر می کند.

  • رنگ پلی اورتان بر پایه آب

رنگ پلی اورتان پایه آب رنگ یا درخشندگی چوب یا مواد پایه آن را تغییر نمی دهد و کاملا بی بو است. این رنگ سریعتر از رنگ پلی اورتان روغنی خشک می شود و به همین دلیل سرعت کار را افزایش می دهد. پلی اورتان پایه آب کاملا شفاف و بی رنگ است و اگر می خواهید رنگ اصلی چوب را بدون تغییر داشته باشید این رنگ گزینه خوبی خواهد بود.

بیشتر بخوانید مقاله طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان : قیمت کابینت پلی اورتان

طراحی داخلی با کابینت پلی اورتان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید