انواع مدل های کابینت

انواع مدل های کابینت

انواع مدل های کابینت

با توجه به نوع متریال و طرحی که در ساخت انواع مدل های کابینت آشپزخانه بکار می رود، کابینت ها از نظر اسمی به چند دسته تقسیم می شوند:

  • کابینت آشپزخانه MDF
  • کابینت آشپزخانه چوبی یا روکش چوب
  • کابینت آشپزخانه های گلاس
  • کابینت آشپزخانه ممبران
  • کابینت آشپزخانه وکیوم
  • کابینت آشپزخانه فلزی
  • کابینت آشپزخانه انزو
  • کابینت آشپزخانه ملامینه
  • کابینت پولیشی
  • کابینت HPL

بیشتر بخوانید مقاله انواع مدل های کابینت : قیمت کابینت چوبی لوکس اصفهان

انواع مدل های کابینت

  1. کابینت آشپزخانه فلزی

یکی از قدیمی ترین و مقاوم ترین انواع مدل های کابینت آشپزخانه که از گذشته مورد استفاده خانم های خانه دار بوده، کابینت فلزی است. اگرچه با ورود ام دی اف و چوب های مقاوم و ضد آب به دنیای کابینت سازی، استفاده از کابینت های فلزی رنگ خود را از دست داده و افراد کمتری آن را سفارش می دهند، اما هنوز هم هستند کسانی که وسواس دارند و کابینت های چوبی را نمی شویند. ، ترجیح می دهند برای آشپزخانه خود کابینت فلزی سفارش دهند.

معایب انواع مدل های کابینت فلزی

اگر با آب تماس پیدا کند گاهی زنگ می زند. با گذشت زمان درها به دلیل باز و بسته شدن صدا ایجاد می کنندو دارای لبه های تیز است.

مزایای انواع مدل های کابینت فلزی

از نظر قیمت نسبت به سایر کابینت ها قیمت کابینت فلزی ارزان است. قسمت آسیب دیده قابل تعمیر و تعویض می باشد. مقاوم در برابر ضربه و فشار و قابل شستشو می باشد.

کابینت فلزی را می توان به سه روش مختلف اجرا کرد.

  • کابینت فلزی گالوانیزه

این نوع از انواع مدل های کابینت با رنگ های استاتیک و کوره ای رنگ آمیزی می شوند و کاملا ضد زنگ هستند. از معایب این نوع کابینت قابل ذکر است که در صورت ایجاد خطوط عمیق در سطح کابینت، ممکن است قسمت آسیب دیده به مرور زمان تغییر رنگ داده و پوسیده شود.

  • کابینت فلزی آلومینیومی

استفاده از آلومینیوم در ساخت کابینت های فلزی باعث می شود این نوع کابینت ها در برابر هرگونه فشار، ضربه و خط و خش مقاوم باشند و از دیگر مزایای این کابینت ها عدم زنگ زدگی و تولید در طرح ها و رنگ های مختلف می باشد.

  • کابینت فلزی استیل

فلز استیل نوعی فلز براق است که در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارد. استیل کاملا در برابر خط و خش، رطوبت و زنگ زدگی مقاوم بوده و نیازی به رنگ آمیزی ندارد.

  1. کابینت بسته های آماده

یکی از انواع مدل های کابینت که امروزه به صورت آماده و پیش ساخته در بازار به فروش می رسد، کابینت بازار است. این مدل از کابینت دارای روکشی است که هسته آن ترکیبی از براده های چوب، نشاسته و مواد دیگر است به همین دلیل به مرور زمان و در مجاورت رطوبت بوی بدی متصاعد می کنند.

  1. کابینت MDF

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحی کابینت آشپزخانه استفاده از کابینت MDF  است. کابینت MDF مشابه کابینت ملامینه ای است که در انتهای مطلب به شما معرفی می کنیم، زیرا روکش روی ورقی که هر دوی این کابینت ها را تشکیل می دهند از ملامینه ساخته شده است اما هسته (قسمت پایه کابینت زیر روکش) در کابینت MDF از نوع ورق می باشد. MDF و در کابینت ملامینه از نوع نئوپان می باشد. پس کابینت MDF در بازار به معنای کابینتی با هسته از ورق MDF و روکش ملامینه است.

مزایای انواع مدل های کابینت MDF

  • قیمت اقتصادی و مناسب
  • زیبایی ظاهری
  • ابزار خوری آسان
  • سطح صاف و متراکم
  • مقاومت و دوام بالا

معایب انواع مدل های کابینت MDF

  • آسیب پذیری در برابر رطوبت
  • بافت نرمی که باعث شل شدن پیچ ها بعد از مدتی می شود.
  • وجود مقدار بسیار کمی فرمالدئید سمی در ورق های ام دی اف که ممکن است برای سلامتی خطر آفرین باشد.

بیشتر بخوانید مقاله انواع مدل های کابینت : قیمت کابینت لاکچری اصفهان

انواع مدل های کابینت

  1. کابینت های گلاس

نوع دیگری از مدل سفارشی کابینت آشپزخانه کابینت MDF های گلاس است که در مقایسه با MDF براق تر، مقاوم تر و با ضخامت بالاتر ساخته شده است. کابینت های گلاس را می توان در طرح ها و رنگ های متنوع تری استفاده کرد. قیمت کابینت های گلاس کمی بالاتر از قیمت کابینت MDF می باشد.

مزایای انواع مدل های کابینت گلاس

  • تنوع زیاد در طرح و رنگ
  • کابینت های گلاس درخشندگی زیادی دارد؛ انعکاس آینه‌ای.
  • قیمت مناسب و اقتصادی
  • از قابلیت ابزار خوری مناسب برخوردار است.
  • مقاومت و دوام قابل قبول

معایب انواع مدل های کابینت گلاس

  • امکان آسیب دیدن ناشی از رطوبت (البته این ویژگی اکثر انواع کابینت‌ها است)
  • لک‌پذیری و خش‌پذیری زیادتر نسبت به برخی دیگر از انواع کابینت
  • تیزی لبه‌ها (بدلیل جنس لایه روکش های گلاس ولی قابل کنترل است)
  1. کابینت ملامینه

کابینت ملامینه کابینتی با روکش ملامین است. یعنی روی هسته MDF یا نئوپان روکش ملامینه کشیده می شود. نازک ترین و سبک ترین نوع روکشی که می توان روی چوب ام دی اف خام یا نئوپان چسب زد ملامینه است و از روکش ام دی اف ارزانتر است.

  1. کابینت آشپزخانه با روکش چوب

بر خلاف کابینت های تمام چوب که تماماً از چوب ساخته شده اند، کابینت های روکش چوب فقط دارای روکش چوب طبیعی هستند. در این کابینت ها مانند کابینت ممبران، هسته از ورق خام ام دی اف ساخته شده است که با لایه نازکی از چوب طبیعی پوشانده شده است. در واقع کابینت های روکش چوب از نوع ام دی اف روکش شده با چوب هستند.

کابینت های روکش چوب ارزان تر از کابینت های چوبی کامل هستند. دلیل آن این است که کابینت تمام چوب همانطور که از نامش پیداست از چوب خالص ساخته شده است. در حالی که کابینت روکش چوب طبق آنچه در همین مقاله گفتیم دارای مغزی از ام دی اف می باشد. البته به طور کلی کابینت های روکش چوب ارزان نیستند و کابینت های گران قیمتی به حساب می آیند. اما قیمت کمتری نسبت به تمام کابینت های چوبی دارند.

  1. کابینت PVC

تمام کابینت های پی وی سی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند و با مدل کابینت MDF با روکش پی وی سی تفاوت دارند. تمامی مدل ها از جنس پی وی سی مصنوعی بوده و دارای طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی هستند. تعمیر و نگهداری این مدل نسبت به سایر مدل های هاس بسیار راحت تر است و مراحل ساخت و نصب نیز آسان تر است. این مدل نسبت به مدل های دیگر قیمت پایین تری دارد.

  1. کابینت ممبران (وکیوم)

ممبران در واقع نوعی پوشش پلاستیکی (PVC) است که با مواد مختلف روی کابینت ها کشیده می شود و شکل جدیدی به آن می دهد. این نوع پوشش اغلب بر روی ام دی اف یا چوب خامی که با دستگاه CNC به شکل خاصی بریده شده است استفاده می شود تا جلوه ای صیقلی به آن بدهد. از کابینت های ممبران یا وکیوم در طراحی آشپزخانه های لوکس، کلاسیک و مدرن استفاده می شود.

  1. کابینت انزو

انزو در واقع مدلی خاص از کابینت تولید شده توسط شرکت ایتالیایی زنتیک است و به همین دلیل بهتر است به جای کابینت انزو بگوییم انزو طرح یا مدل کابینت. کابینت های طرح انزو کابینت های وکیومی هستند که هسته آن از چوب MDF می باشد و تفاوت اصلی آن ها با کابینت های ممبران (وکیوم) قطر ورق MDF به کار رفته در آن هاست که حدود 8 میلی متر از کابینت ممبران بزرگتر است. کابینت های انزو رنگ یکسانی دارند و اغلب به رنگ سفید تولید می شوند. باید توجه داشته باشید که قیمت کابینت انزو از کابینت ممبران بیشتر است; در حالی که ظاهر و باطن تقریبا یکسانی دارند.

  1. کابینت پولیشی

در واقع کابینت پولیشی به کابینتی می‌گویند که جنس بدنه آن از رنگ پولیش ساخته شده باشد. و رنگ آن؛ مانند یک لایه ی شیشه ای به ضخامت سه میل بر روی بدنه ی مورد نظر قرار می گیرد. کابینت پولیشی در دسته‌ی کابینت‌های نئوکلاسیک قرار می‌گیرد.  کابینت انزو (کابینت نئوکلاسیک) اولین بار توسط شرکت آمریکایی زنتیک در نیوجرسی تولید شد. در واقع می توان گفت انزو نام تجاری محصول این شرکت است; که برای اولین بار توسط واردکنندگان ایتالیایی به ایران وارد شد. و با توجه به قیمت بالای کابینت های وارداتی، تولیدکنندگان ایرانی اقدام به تولید این کابینت ها در ایران کردند.

  1. کابینت HPL

جدیدترین مدل کابینت 1400 کابینت HPL می باشد. این نوع کابینت نیز مانند بسیاری از کابینت های دیگر از هسته ام دی اف استفاده می کند و روکش HPL روی آن کشیده می شود. این اصطلاح از عبارت High Pressure Laminate گرفته شده است که به معنای لمینت با فشرده سازی بالا است. استفاده از این روکش روی ام دی اف باعث شده تا دسته جدیدی از کابینت ها به نام کابینت HPL تولید و روانه بازار شود.

کلام آخر مقاله انواع مدل های کابینت

به این ترتیب نحوه نام گذاری کابینت ها را یاد گرفتیم. کابینت ابتدا بر اساس مدل (فلزی، ام دی اف، مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک، انزو) و سپس بر اساس متریال نامگذاری شده است. برای یک انتخاب مناسب می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید مقاله انواع مدل های کابینت : مجری کابینت پلی اورتان

انواع مدل های کابینت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید