ساخت کابینت پلی اورتان

ساخت کابینت پلی اورتان

ساخت کابینت پلی اورتان

به کابینت هایی که از ام دی اف یا چوب ساخته می شوند و برای رنگ آمیزی از رنگ پلی اورتان استفاده می کنند، کابینت پلی اورتان می گویند. طول عمر و دوام این کابینت نسبت به سایر کابینت ها بیشتر است. ضد آب بودن یکی از ویژگی ها و مزیت های اصلی آن است، زیرا روی آن لایه ای نانو وجود دارد.

تنوع رنگ کابینت های پلی اورتان بسیار زیاد است. این ویژگی به متقاضیان امکان انتخاب گسترده ای می دهد. برخلاف کابینت هایگلاس، این کابینت در برابر خط و خش و سایش بسیار مقاوم است. از معایب اصلی این نوع کابینت می توان به قیمت بالای آن، تغییر رنگ در صورت عدم نگهداری مناسب و کدر بودن آن اشاره کرد. رنگ های پلی اورتان به کار رفته در این کابینت بر پایه آب و روغن می باشد. نگهداری و نظافت آسان و راحت کابینت های پلی اورتان از جمله مزایای اصلی آن است.

بیشتر بخوانید مقاله ساخت کابینت پلی اورتان : ساخت کابینت کلاسیک

ساخت کابینت پلی اورتان

مراحل ساخت کابینت پلی اورتان

برای ساخت این نوع کابینت ها مراحل مختلفی طی می شود تا نتیجه آن تولید کابینت های شیک و باکیفیت باشد. مراحل اصلی ساخت کابینت پلی اورتان به شرح زیر است: در اولین گام، ساخت بدنه و درب ها: ساخت یونیت و سپس ساخت درب های آن است.

  • ابزار زنی: قسمت های طرح دار بصورت دستی یا با دستگاه سی ان سی آماده می شود.
  • سمباده کاری: سنباده کاری اولین مرحله برای ساخت این نوع کابینت ها می باشد. سنباده کاری در دو مرحله انجام می شود. سمباده اولیه به این صورت است که سطح کار را صاف و صیقلی می کنیم تا رنگ به خوبی روی ام دی اف بنشیند. هرچه مرحله بتونه کاری کابینت پلی اورتان بهتر انجام شود، کیفیت کار نیز افزایش می یابد.
  • بتونه کاری: پس از سمباده زدن کابینت ها، تمام ناهمواری های سطح کار را با بتونه می پوشانند تا رنگ به خوبی روی سطح کار قرار گیرد. پس از پایان مرحله گچ کاری، سمباده زنی نهایی انجام می شود تا سطح کاملا یکنواخت شود.

 

  • بتونه کردن کابینت

گام بعدی از ساخت کابینت پلی اورتان بتونه کاری کابینت می باشد. وقتی شما سمباده کشیدید و سطح را تا جای ممکن صاف و صیقلی کردید حالا با سطح چوب روبرو هستید. سطحی که به صورت طبیعی دارای پستی و بلندی هایی است که در صورت رنگ شدن می تواند کیفیت رنگ را کاهش دهد و تمامی این بخش های ناهموار را نشان دهد و موجب شود رنگ در بخش هایی دچار تیرگی بیشتر و در بخش هایی دچار روشنی بیشتر شود و به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

برای اینکه در این مرحله از ساخت کابینت پلی اورتان هم موفق باشید باید این پستی ها و بلندی ها را به خوبی پوشش دهید و برای این کار بهترین راه چاره برای شما این است که بتوانید از بتونه کاری استفاده کنید. وقتی شما به خوبی سطح را بتونه کاری کنید دیگر هیچ بخش اضافه ای باقی نخواهد ماند و شما با سک سطح کاملا صاف و هموار روبرو هستید که هیچ پستی و بلندی ندارد. به این ترتیب کابینت را برای رفتن به مرحله بعدی می توانید آماده کنید و شرایطی را فراهم کنید که کابینت وارد مرحله بعدی ساخت شود.

  • سمباده نهایی روی سطح :

نکته: بعد از این بتونه نهایی را در این مرحله از ساخت کابینت پلی اورتان زدید هنوز روی کابینت و در بخش های مختلفی از کابینت لایه های بتونه به صورت گرد و غبار وجود دارد که اینها می توانند کیفیت رنگ آمیزی شما را به اندازه قابل توجهی کاهش دهند. به همین دلیل هم ما به شما توصیه می کنیم در این مرحله با استفاده از یک دستمال سطح را به خوبی تمیز کرده و تمامی گرد و غبارهای باقی مانده بر روی سطح را به خوبی از بین ببرید تا سطح کابینت شما کاملا آماده ورود به مراحل دیگر شود.

  • آب بندی و لایه روغنی :

بعد از سمباده نهایی که سومین مرحله ساخت کابینت پلی اورتان می باشد، لایه های گرد و غبار بر روی سطح کابینت قرار می گیرد که باید آن را پاکسازی کنید. بعد از دستمال کشیدن بخش زیادی از این غبارها از بین می رود اما شما برای پاکسازی کامل سطح می توانید با هدف آب بندی و همچنین با هدف پاکسازی از لایه روغنی استفاده کنید. این کار باعث می شود که سطح به خوبی پاکسازی شود و به این ترتیب دیگر همه چیز برای رنگ آمیزی آماده می شود.

اینجا ناهمواری ها به طور کامل از بین رفته اند و آنچه باقی مانده است تنها بخشی از ذرات ریزی هستند که شاید به همین راحتی ها به چشم نیایند از همین رو باید حتما سعی کنید که این مرحله را با کیفیت کامل انجام دهید. در غیر این صورت بعد از رنگ آمیزی این ذرات خود را به خصوص در نرد نشان می دهد و موجب می شود که شما کیفیت بالایی را در رنگ آمیزی تجربه نکنید.

  • رنگ آمیزی:

رنگ اولیه: پس از انتخاب مشتری به عنوان زیر سازی یک یا چند لایه رنگ اولیه استفاده می شود.

 بعد از اینکه تمام ناهمواری ها، چربی ها، کثیفی ها و … از سطح کار پاک شد، یک لایه روغن روی آن قرار می گیرد که معمولاً برای بالا بردن کیفیت آن با یک برس نرم انجام می شود. بعد از این مرحله نوبت به رنگ آمیزی می رسد. رنگ کابینت ها بر اساس سلیقه مشتری تعیین می شود. برای این منظور ابتدا یک لایه رنگ پلی یورتان به عنوان پایه اجرا می شود و سپس رنگ نهایی روی آن قرار می گیرد. در انتها برای از بین بردن رنگ های محو یا ناهموار و بهبود کیفیت کار سمباده می زند.

بیشتر بخوانید مقاله ساخت کابینت پلی اورتان : قیمت کابینت پلی اورتان 1401

ساخت کابینت پلی اورتان

رنگ مورد استفاده در ساخت کابینت پلی اورتان

رنگ پلی اورتان ترکیبی از رزین و هاردنر می باشد. هاردنر نوعی سخت کننده است که در رنگ آمیزی اتومبیل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ پلی اورتان اختصاصاً به عنوان روکش تولید می شود و این نوع رنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر اشعه فرابنفش دارد. از طرفی ماندگاری و دوام بسیار خوب این رنگ باعث شده است که از رنگ پلی اورتان در صنایع مختلفی، مانند کارخانه اتومبیل سازی و تولید کابینت استفاده های زیادی به عمل آید.

رنگ پلی اورتان در دسته رنگ های دو جزئی قرار می گیرد. این رنگ بر پایه رزین پلی اورتان تولید شده و مدت زمان بسیار کوتاهی را برای خشک شدن احتیاج دارد. رنگ پلی اورتان مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش و ضربه داشته و به راحتی آسیب نمی بیند. بنابراین متریال خوبی برای استفاده در آشپزخانه به شمار می رود.

این رنگ بر پایه آب و بر پایه روغن تولید می شوند. از آنجا که رنگ های بر پایه آب، در شرایط آب و هوایی مختلف کیفیت خود را حفظ می کنند، به خوبی می توان از آن ها به عنوان پوشش کابینت استفاده نمود. با توجه به اقلیم های متفاوتی که در کشور ما وجود دارد، می توان از این نوع کابینت در سرتاسر کشور بهره برد. در واقع در آب و هوای مرطوب شهر های شمالی و یا گرمای سوزان کویری می توان از این متریال نهایت استفاده را برد.

کابینت پولیشی هم شباهت زیادی به پلی اورتان دارد، ولی تفاوت کابینت پولیشی با پلی اورتان در پایه آن ها است. رنگ پلی اورتان بر پایه آب است و سریع تر خشک می شود اما پولیش خمیری بر پایه روغن است.

مهمترین فاکتورهای ساخت یک  کابینت پلی اورتان مرغوب عبارتند از:

  • مقاوم در برابر رطوبت
  • عمر طولانی و ماندگاری بالا
  • کیفیت ساخت فوق‌العاده
  • تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ
  • قابل تولید در دو سبک مدرن و کلاسیک
  • ابزار خوری بسیار عالی
  • استحکام و دوام بی‌نظیر
  • کیفیت رنگی فوق‌العاده بالا
  • هزینه خرید پایین
  • هزینه تعمیر و نگهداری پایین
  • مناسب برای انواع سلیقه‌ها و دکوراسیون‌ها
  • عدم تغییر رنگ در برابر تابش آفتاب
  • قابلیت طراحی به صورت کابینت مدرن

بیشتر بخوانید مقاله ساخت کابینت پلی اورتان : قیمت کابینت پولیشی

ساخت کابینت پلی اورتان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید