کابینت پولیشی چیست ؟

 در این مقاله قصد داریم تا مطالبی درباره‌ی کابینت‌های طرح انزو یا اصطلاحا پولیشی را با شما در میان بگذاریم تا به اصل موضوع که کابینت پولیشی چیست؟ پی ببریم. این نوع کابینت یکی از خاص ترین کابینت های تولیدی در ایران می باشد. که در کنار مزایای فراوان، مورد توجه همه افراد قرار گرفت. ما به شما کمک میکنیم با توجه به سلیقه‌ی شما در انتخاب انواع کابینت آشپزخانه، مطالبی را بیان کنیم؛ تا شما همراهان عزیز با این کابینت زیبا آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: کابینت آشپزخانه انزو چیست ؟

ساخت کابینت پولیشی

ساخت کابینت پولیشی

 

کابینت پولیشی چیست ؟ در واقع کابینت پولیشی به کابینتی می‌گویند که جنس بدنه آن از رنگ پولیش ساخته شده باشد. و رنگ آن؛ مانند یک لایه ی شیشه ای به ضخامت سه میل بر روی بدنه ی مورد نظر قرار بگیرد. کابینت پولیشی در دسته‌ی کابینت‌های نئوکلاسیک قرار می‌گیرد. کابینت انزو (کابینت نئوکلاسیک) برای اولین بار توسط شرکت zentique آمریکا در نیوجرسی تولید شده است. در واقع می توان گفت که انزو، نام برند محصول تولیدی این شرکت است؛ که برای اولین بار توسط وارد کنندگان ایتالیایی وارد ایران شد. و با توجه به قیمت بالای ساخت کابینت های وارداتی، تولید کنندگان ایرانی اقدام به تولید این کابینت در ایران کردند.

کابینت پولیشی (طرح انزو) چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که جنس کابینت پولیشی از چیست ؟ کابینت پولیشی طرح انزو مغزی از جنس ورق ام دی اف خام دارد. که این ورق ها در سایزهای بیست و پنج و چهل میلی‌متری انتخاب می شود. و توسط دستگاه‌های برش و سی ان سی طبق سلیقه‌ی مشتری و دیزاین منازل شما به شکل ساده یا ابزار خورده شده حکاکی می شود. اما همانگونه که خودتان در جریان هستید اختلافی که در تمام کابینت‌های تولید شده وجود دارد؛ در جنس درب و نمای آن کابینت می باشد. و فضای داخلی کابینت ها در تمام انواع، مشابه و تماما از جنس ام دی اف با روکش سفید هست. و این موضوع در کابینت‌های انزو (کابینت نئوکلاسیک) نیز صادق است

در ادامه به بررسی کابینت های پولیشی خواهیم پرداخت:

برای خیلی از ما، کابینت‌های رایج کسل کننده هستند و ظاهر جذابی را ندارند. اگه شما هم به دنبال ظاهری شیک و مدرن هستید، کابینت‌های پولیشی می توانند انتخاب و جایگزین مناسبی برای آشپزخانه های امروزی باشند. بنابراین برای شناخت بهتر کابینت‌های پولیشی و رنگ پولیش، مزایا و معایب، مراحل پولیش کاری، مقایسه کابینت پولیشی با سایر کابینت های مشابه، کاربردهای ماده‌ی پولیش و سایر نکات کاربردی، این مقاله را تا انتها حتما بخوانید تا با فرآیند پولیش و کابینت‌های پولیشی آشنا شوید. برای شروع، بهتر است بدانیم اصلاً پولیش چی هست و فرآیند پولیش کردن چوب، چگونه فرآیندی می باشد.

کابینت پولیشی چیست

در خصوص رنگ پولیش شما چه چیزی را می دانید؟

قبل از اینکه سراغ این سؤال برویم که کابینت پولیشی چیست؟بهتر است کمی درباره خودِ پولیش صحبت شود. واژه‌ی پولیش برای ما اصطلاح ناشناخته ای نیست و احتمالاً در خودروسازی یا کاربردهای مهندسی و با هدف جلادهی به گوش ما خورده است. پولیش مایعی با سیالیت بالا و تقریباً خمیری‌ شکل هست، که به‌ عنوان رنگ روی سطوح مختلفی از جنس پلاستیک، شیشه، چوب و فلز اسپری می‌شود.این رنگ با داشتن مواد ساینده‌، مثل سمباده عمل می‌کند و سطح را جلا می‌دهد، برای همین به آن پولیش می‌گویند. پولیش به‌عنوان خاص‌ترین رنگ مورد استفاده برای چوب یا ام دی اف شناخته می‌شود. رنگ پولیش علاوه بر اینکه در مراحل تولید، حساسیت‌های زیادی دارد، هزینه‌ی اجرایی‌اش هم بالاست. به همین دلیل کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پولیش کاربردهای فراوانی روی سطح اجرایی دارد، از جمله:

  1. لکه‌زدایی و هموار کردن

با انجام پولیش صحیح، تماملکه‌ها و آلودگی‌های روی سطح از بین می‌رن و سطحی هموار و یک دست خواهیم داشت. چون با پولیش کردن و ایجاد یک لایه روی سطح، تمام فراز و نشیب‌ها و خط و خش‌های سطح رو پر می‌کنیم.

  1. جلوگیری از اکسیداسیون

بعلاوه، پولیش روی هر سطحی، مثل لایه‌ای پوششی عمل می‌کنه و سطح رو در برابر اکسیداسیون و آسیب‌هایی که در مجاورت با هوا به وجود میان، مقاوم می‌کنه.

  1. زیباسازی و براقیت

پولیش از لحاظ ظاهری نیز، تاثیر چشم‌گیری در زیبایی سطوح داره. زیرا به اون جلا می‌ده و اون رو به خوبی براق و درخشنده می‌کنه.

  1. افزایش استحکام

صبر کنین! هنوز هم هست! با اجرای پولیش، استحکام سطح هم بهبود پیدا می‌کنه. چرا؟ چون ضخامت سطوحی که با تکنیک پولیش آماده سازی می‌شن، حداقل 2 الی 3 میلی‌متر بیشتر از باقی انواع سطوح است. از طرفی می‌دونیم هر چی ضخامت سطحی مانند کابینت بیشتر باشه، مقاومت اون در برابر ضربه بیشتر می‌شه. پس با کوچک‌ترین ضربه‌ای دچار فرورفتگی و یا خمیدگی نمی‌شه و چی از این بهتر؟!

  1. مقاوم سازی در برابر آب

سطوح پولیشی، به طور صد در صد در برابر آب و رطوبت مقاوم هستن. بنابراین می‌شه به راحتی و بدون هیچ گونه نگرانی‌، اون‌ها رو شست. پولیش زدن، سطح رو با هر جنسی که باشه، یک دست و کاملا مقاوم در برابر نفوذ آب می‌کنه.

  1. افزایش مقاومت در برابر ضربه

و در نهایت، سطوح پولیشی در برابر ضربه مقاومت بالایی دارن. خش و ترک به این آسونی‌ها روی سطح پولیش شده ایجاد نمی‌شه و در صورتی که این اتفاق بیفته، قابل تعمیر و ترمیم هستن. این کابینت‌ها در برابر حرارت و نور هم مقاومت خوبی دارن و از شکل نمی‌افتن.

ساخت کابینت‌های پولیشی چگونه صورت می گیرد

و اما کابینت های پولیشی چطور ساخته می شوند؟ و برای ساخت اون‌ها چه اقداماتی لازم می باشد؟ در پاسخ به این سوال، ما برای شما مراحل تولید این کابینت‌ها را در ۵ مرحله خلاصه بیان کرده ایم:

1-اولین مرحله: به ورق ام‌ دی‌ اف (خام) که معمولا ورق با ضخامت 25 میلی‌متری رایج‌تر هست، احتیاج داریم. این ضخامت برای ما اهمیت داره و نباید کمتر از این مقدار  ضخامت داشته باشد.

2-در مرحله دوم، ابعادی که برای تولید کابینت مد نظر هست، از ورقِ چوبیِ انتخاب شده در قسمت قبلی برش می دهیم. سپس سطح ورقه‌های برش‌خورده رو با استفاده از دستگاه‌های CNC تمام اتوماتیک، ابزار زده می شود و حکاکی می شود.

3-در مرحله‌ی سوم زمان رنگ‌آمیزی می‌رسد که حساس‌ترین نقطه کار هست، در این مرحله‌ی سخت و دقیق، ماده‌ی خمیری پولیش با تینر روان می سازند. بعد از آن با استفاده از دستگاه‌های خاصی به نام پیستوله، در یک محیط ایزوله، رنگ را به تمام سطح کار اسپری می کنند.

4-در مرحله 4 اسپری رنگ کردن دوباره انجام می شود، که هر بار بعد از خشک شدن رنگ، باید سطح رنگی را با سمباده سابیده شود. تکرار این مرحله از کار، موجب می شود تا حباب‌های ناشی از رنگ از بین برود و سطح مورد نظر، براق و یک‌دست شود.

5-در نهایت بعد از ۴ بار اسپری کردنِ رنگ و سمباده کشیدن، ضخامت نهایی رنگ به ۳ میلی‌متر می‌رسد. پس اگه به این مقدار رسید و سطح براق و همواری حاصل شده بود،! نشان می دهد کار به درستی انجام شده است.

چرا کابینت پولیشی نسبت به سایر کابینت‌ها گران قیمت تر است؟

همانگونه که در قسمت‌های قبل اشاره شد، کابینت‌های پولیشی به نسبت سایر کابینت‌های موجود در بازار گران‌تر می باشند. اما علت آن چیست؟

زیرا فرآیند ساخت آن‌ها سخت تر و زمان‌بر می باشد و به تجهیزات زیاد و گران‌قیمتی هم نیاز هست. همچنین ضخامت ام‌دی‌اف مورد استفاده در این کابینت‌ها نیز مختلف می باشد.

قطعا تا این‌قسمت پی بردین که تولید کابینت‌های پولیشی به طریق پاششی انجام می‌شود. پس لازم است تمام مراحل کار، در شرایطی ایزوله و به دور از هر گونه آلودگی و گرد و خاک صورت گیرد. بنابراین فراهم کردن چنین فضایی، کار رو برای تولیدکنندگان این کابینت‌ها مشکل ایجاد می کند و هزینه‌های مضاغفی رو برای این افراد بوجود می آورد.

پس به طور کلی این شرایط سختِ کار و همین‌طور دستگاه‌های گران‌قیمت و تولید محدود این نوع کابینت‌ها، همگی دست به دست هم داده‌اند تا کابینت های پولیشی به خاص‌ترین و گران‌قیمت‌ترین نوع کابینت تبدیل بشوند. امّا در کل، زیبایی و دوام بسیار بالای این کابینت‌ها، می‌تواند شما رو برای اجرای این نوع کابینت ها مجاب کند. پس اگر بودجه برای اجرای این کار کافی هست و ظاهر آن را پسندیدید، برای اجرای کابینت شک نکنین، چون کاری با دوام و زیبا در انتظار آشپزخانه شماست.

 

 

پیشنهادات داغ برای مطالعه :

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید