مزایا و معایب کابینت وکیوم

مزایا و معایب کابینت وکیوم

مزایا و معایب کابینت وکیوم

در این مقاله به بررسی موضوع مزایا و معایب کابینت وکیوم پرداخته میشود. انتخاب نوع کابینت (کابینت کلاسیک – کابینت مدرن) رابطه ی  مستقیمی با هزینه، سلیقه، ابعاد آشپزخانه و رنگ دیگر وسایل منزل دارد و یک انتخاب هوشمندانه حاصل توجه به این نکات است.

کابینت وکیوم یعنی چه؟

به دسته ای از کابینت های آشپزخانه که دارای روکش وکیوم است، کابینت وکیوم گویند. روکش وکیوم نام یک محصول خاص نیست، بلکه نام یک فناوری است که از آن برای ایجاد خلا و فشرده سازی ذره ها استفاده می گردد.کابینت وکیوم حاصل مستقیم بکارگیری دستگاه CNC و مابقی  ماشین آلات پیشرفته مثل دستگاه وکیوم است. کابینت ممبران، نام دیگر کابینت وکیوم است. این سبک از کابینت در واقع نوعی کابینت کلاسیک است اما با پروسه تولید و نوع روکش متفاوت.

مشخصه اساسی این قبیل کابینت، درب های حکاکی شده زیبا در رنگ های گوناگون است. استفاده از روکش های پی وی سی به جای رنگ راهکاری بود که اولین بار در کشورهای اروپایی استفاده شد و کم کم در بین دیگر کشورها مرسوم گردید. استفاده از رنگ احتیاج به مهارت ویژه، بودجه و زمان زیادی دارد اما روکش پی وی سی هم ارزان تر است و هم بعلت اینکه  بصورت مکانیزه و با دستگاه روی سطوح کابینت چسبانده می شود سرعت کار را تا حد زیادی افزایش می دهد.

پیشنهاد مطالعه در مقاله مزایا و معایب کابینت وکیوم : اجرا کابینت پلی اورتان در اصفهان

مزایا و معایب کابینت وکیوم

کاربرد وکیوم

کابینت آشپزخانه وکیوم همان کابینت آشپزخانه کلاسیک است که بجای استفاده از رنگ هایی نظیر پلی استر و پلی اورتان برای ظاهر کار از یک لایه روکش پی وی سی پلاستیک مانند استفاده می کنند که به وسیله چسب و تحت حرارت روی سطح کار می چسبد و بیشتر مردم آن را با نامممبران می شناسند. متوجه شدیم که ارزان تر بودن و سریع بودن ساخت کابینت وکیوم این سبک از کابینت آشپزخانه را به یکی از پرطرفدار ترین سبک های کابینت رومی تبدیل کرده که ویژگی های مثبت و منفی مختص به خود را دارد که در حد توان تلاش می کنیم در مقاله مزایا و معایب کابینت وکیوم تمامی موارد رابازگو نماییم.

مزایای کابینت وکیوم

  • سازگاری بیشتر با محیط زیست
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب
  • جذابیت و شیک بودن: در طرح های کلاسیک و  سه بعدی
  • دارای وزن سبک و قیمت مناسب
  • با طول عمر و دوام بالا
  • با هزینه نگهداری پایین
  • با سازگاری و انطباق
  • استفاده از CNC بجای دست
  • پروسه ساخت آسان و سریع
  • عدم نیاز به رنگ آمیزی
  • تنوع رنگی بالا
  • نصب آسان
  • خدمات پس از فروش مناسب

معایب کابینت وکیوم 

  • روکش نازک کابینت های وکیوم یا ممبران در برابر سایش و ضربه شدیدا آسیب پذیر است. بویژه اگر در معرض حرارت قرار بگیرد سریعا چسب آن قابلیت خود را از دست می دهد و روکش بلند می شود.
  • عدم امکان خوب پوشش دادن لایه پی وی سی در صورت ظریف بودن طرح های منبت کاری یا کنده کاری شده از دیگر معایب کابینت وکیوم است.
  • وقتی کنده کاری ها و طرح های برجسته یا فرورفته کابینت آشپزخانه وکیوم خیلی ظریف باشند، پوشش دادن لایه PVC دشوار تر می شود. راه حل این مشکل این است که طرح های منبت کاری یا کنده کاری شده یا پی وی سی شده را نسبتاً درشت در نظر بگیریم و از ظرافت بیش از حد طرح های برجسته و فرورفته خودداری نمایم.
  • عدم اصالت و مصنوعی بودن:

احتمالا  مهمترین ضعف کابینت وکیوم کلاسیک این باشد که حس چوبی بودن کابینت را نمی تواند کاملا نمایان کند. چون کابینت تمام چوب یا کابینت روکش چوب با هر طیف رنگی ای که مشتری در نظر داشته باشد رنگ آمیزی می شوند و دقیقا همان چیزی از آب در می آید که مشتری نیاز دارد درصورتیکه کابینت های وکیوم این ویژگی مهم را ندارند.

  • ظرافت زیاد طرح ها در کابینت‌های وکیوم:

کابینت های وکیوم یا ممبران، دارای مغزی ام دی اف خام است. این مغزی بوسیله یک لایه (PVC) با حرارت، چسب و فشار ناشی از خلاء (وکیوم) پوشش داده می شوند.

  • تنوع کیفیت اجرای کابینت وکیوم (افت شدید کوالیتی یا کیفیت در صورت استفاده از مواد متریال نامرغوب یا فرد کابینت ساز غیرحرفه ای):

اشکال دیگر کابینت وکیوم این است که  کیفیت نهایی این نوع کابینت، از نظر خوب درآمدن کار نهایی و «ماندگاری» کابینت، بسیار بستگی به مجری کابینت (کابینت ساز) دارد. این عیب البته خاص کابینت آشپزخانه وکیوم نیست اما در این کابینت خود را بیشتر نشان می دهد؛ به عبارتی تاثیری که استفاده از متریال نامرغوب یا کابینت ساز آماتور و غیرحرفه ای در افت کیفیت کابینت می گذارد شاید در هیچ نوع کابینتی اینقدر نباشد. پس باید در انتخاب کابینت ساز خود دقت خاص فرمایید.

پیشنهاد مطالعه در مقاله مزایا و معایب کابینت وکیوم : اجرا کابینت چوبی لوکس

مزایا و معایب کابینت وکیوم

  • حساسیت به نور و حرارت در پوشش بیرونی کابینت وکیوم:

پوشش پی وی سی PVC که روی کابینت ممبران کار می شود میتواند  در برابر نور آفتاب به مرور زمان دچار دو مشکل اساسی شود. این روکش ها می توانند در برابر آفتاب تغییر رنگ داده و یا چسب آن ها  کم کم ضعیف شده و اصطلاحاً خودش را  ول کند.

  • حساسیت به اجسام تیز

مشکل دیگر روکش های پی وی سی در کابینت های وکیوم  این است  که در برابر صدمات ناشی از برخورد اجسام تیز نسبتاً حساسند. باید مراقب بود با اجسام برنده آسیب نبینند وگرنه هزینه تعمیر بهمراه خواهد داشت.

قیمت کابینت وکیوم

هزینه تمام شده‌ی کابینت چوبی با روکش وکیوم به مراتب از کابینت روکش چوب طبیعی و همچنین کابینت تمام چوب ارزان تر است ولی  از کابینت های ام دی اف هایگلاس و معمولی در بیشتر موارد گران قیمت تر هستند. دلیل پایین‌تر بودن هزینه کابینت‌های ممبران نسبت به قیمت کابینت پلی اورتان چوبی این است که تقریبا 90 درصد ساختار آن از ام دی اف خام طراحی شده است و مقدار چوب بکار رفته در آن ناچیز است. ضمنا بدلیل اینکه تمام قسمت‌هایی که در نما کابینت واقع شده اند زیر پوشش ممبران می روند برای پایین آوردن قیمت می توان از چوب های درجه دو و سه هم استفاده کرد.

قیمت کابینت وکیوم بر خلاف دیگر کابینت های کلاسیک مقرون به صرفه تر است و می توان از آن به عنوان کابینت کلاسیک یا مدرن یاد کرد قیمت کابینت وکیوم بسته به متراژ آشپزخانه شما دارد اما میتوان قیمت هر متر طول زمینی و دیواری آن را به عنوان قیمتی پیش فرض در نظر گرفت.

قیمت کابینت وکیوم با در نظر نگرفتن نوسانات بازار قیمت کنونی و به روز است اما اگر بخواهید در این متریال بیش از اندازه ریز شوید و به فکر خرج هزینه کمتر باشید ممکن است کابینت ساز شما قبول کند اما باید به خاطر داشته باشید که قبول پیشنهاد کمتر شما توسط کابینت ساز به این خاطر نیست که سود کمتری ببرد بلکه از متریال و تجهیزات و مواد اولیه ضعیفی استفاده می کند.

در اینجا لازم است به چهار نکته‌ی مهم در مورد قیمت کابینت آشپزخانه وکیوم اشاره شود:

  • حتما از کابینت‌ساز خود بخواهید تا از بهترین و مرغوب‌ترین نوع PVC برای روکش کابینت وکیوم استفاده کند.
  • از او بخواهید تا برایتان مشخص کند که برای بخش‌های مختلف کار از چه متریال‌هایی با چه برندی استفاده می‌کند.
  • مطمئن شوید که کابینت‌ساز از دستگاه‌های جدید و حرفه‌ای برای برش سی‌ان‌سی و وکیوم‌کاری استفاد می‌کند. چرا که کیفیت این دستگاه نقش بسیار مهمی در کیفیت کابینت وکیوم دارد.
  • درست است برای خرید کابینت وکیوم کمی زیر بار هزینه می‌روید، اما به خاطر چند تومان ارزان‌تر تمام شدن هرگز از کیفیت کارخود غافل نشوید.

مقایسه کابینت کلاسیک چوبی یا وکیوم؟

بسیاری از مشتریان بدلیل بالا بودن قیمت کابینت چوب طبیعی علیرغم میل باطنی از انتخاب آن صرف نظر می کنند. درحالیکه همه کابینت های چوبی گران قیمت نیستند و بالا بودن قیمت کابینت بیشتر به انتخاب نوع چوب آن بر می گردد. درست است که کابینت چوب گردو جزو محصولات گران قیمت هستند و هر کسی نوان خرید آن را ندارد، اما مواردی مانند کابینت چوب راش هم پیدا می شود که قیمت متعادل تری دارد و انتخاب آن اقتصادی تر است. البته کابینت چوب بلوط هم گزینه ای ایده آل برای افراد مختلف است و از نظر قیمت  مابین کابینت چوب گردو و راش قرار می گیرد.

مراحل ساخت کابینت های وکیوم به چه صورت است؟

  • خراطی و کنده کاری چوب

دستگاه سی ان سی دستگاهی است که روی بسیاری از مصالح می تواند طرح و نقش ایجاد کند. دستگاه سی ان سی نیز به سادگی و با فشردن چند دکمه طرحی که قبلا توسط برنامه هایی نظیر اتو کد طراحی شده اند را روی ام دی اف کنده کاری کند.

  • چسب زدن روکش پی وی سی روی سطح ام دی اف

پس از کنده کاری ورق ام دی اف نوبت به مرحله دوم کار می رسد. روی سطح ام دی اف لایه های پی وی سی کار می شود. این روکش باید توسط چسب ممبران روی ام دی اف چسبانده شود.

  •  تولید کابینت وکیوم

در مرحله ی آخر معمولا قطعات تولید شده در کارگاه به منزل شخص مورد نظر انتقال داده می شود و همان جا سر هم می گردند. یراق آلات نیز در همان محل متصل می شود.تولید کابینت وکیوم به دقت زیادی نیاز دارد. در صورتی که اندازه گیری دقیق نباشد ممکن است که دوباره قطعات را تولید کنید.

استاندارد های ساخت کابینت وکیوم

استاندارد های ساخت کابینت وکیوم به این صورت است  که برای ساخت کابینت زمینی ارتفاع 72 سانتی متر، عمق 55 سانتی متر و پا خور 14 سانتی متر در نظر گرفته می شود و نیز  از صفحات 32 میلی متری برای ساخت آن ها استفاده می شود. کابینت های دیواری معمولا 7 سانتی متر ارتفاع و 30 سانتی متر عمق دارند.

عوامل موثر بر قیمت ساخت کابینت وکیوم چیست؟

مهمترین مسئله در تعیین هزینه کابینت سازی، متراژ کابینت مورد نظر شما و میزان فضایی که شما دارید است. زیرا هرچه متراز کابینت بیشتر شود، متریال و زمان ساخت افزایش می یابد. اما از دیگر عوامل موثر بر قیمت ساخت کابینت وکیوم عبارتند از:

  • نوع روکش
  • میزان، جنس و برند اکسسوری مصرفی
  • میزان تخصص و دانش کابینت ساز
  • نوع طراحی مورد نظر شما
  • نوع جنس چوب یا ام دی اف انتخابی
  • نوع چسب مصرف شده

در آخر کابینت وکیوم بخریم یا خیر؟

کابینت وکیوم یا ممبران کابینتی بسیار زیبا و مجلل است. این کابینت ها با توجه به طرح های متنوع و چشم نوازی که دارند، طرفداران خیلی زیادی پیدا کرده اند. ما توصیه نمی کنیم که این کابینت ها رو نخرید چرا که این کابینت ها عیب زیادی دارند. بلکه ما به شما  پیشنهاد  میکنیم برای خرید این کابینت ها، حسابی تحقیق کنید و نیروی کار حرفه ای بیابید.

پیشنهاد مطالعه در مقاله مزایا و معایب کابینت وکیوم : قیمت کابیت چوبی لوکس اصفهان

مزایا و معایب کابینت وکیوم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید