تفاوت کابینت انزو و پولیشی

کابینت پولیشی چیست؟

در دنیای کابینت، بسیاری بر این عقیده اند که کابینت پولیشی در واقع نوعی از کابینت آشپزخانه انزو می باشد که مغزی آن از جنس های متفاوت و جنس روی بدنه و نمای آن به جای استفاده از روکش وکیوم، از رنگ پولیشی استفاده می شود. با این دید هر کابینتی و با هر سبکی می تواند با رنگ پولیشی تولید شود. البته با این امکان، هر مدل و سبک از کابینت را می توان با رنگ پولیشی طراحی و تولید کرد. این بدین معناست که شما به راحتی می توانید کابینت هایی به سبک هایگلاس یا حتی طرح ممبران با تراش های بزرگ را با استفاده از رنگ پولیشی طراحی کرده و برای آشپزخانه خود بسازید. دقت داشته باشید که علت طراحی درشت تراش های این کابینت این است که بعد از رنگ کاری باید سطح آن به خوبی سمباده بخورد و و از آنجایی کخ تراش های ریز امکان سمباده کاری کامل را ندارند، هرچه درشت تر باشد بهتر است. همچنین هرچه سبک کار مدرن تر باشد رنگ پولیشی بیشتر نمایان می شود.

اما در کابینت انزو از روکش وکیوم استفاده شده و نوعی تراش خاص پله ای در کناره درب ها قرار می گیرد. این موضوع دلیلی شده است تا قیمت کابینت انزو نسبت به کابینت پولیشی بیشتر شود.

تفاوت انزو و پولیسی

تفاوت انزو و پولیسی

پولیش چیست ؟

پولیش نام ماده ای است که در حالت های مختلف خمیری شکل، اسپری و مایع وجود دارد. سطوح مختلف از جمله سطوح پلاستیکی، شیشه‌ای، چوبی و فلزی را می توان بعد از پولیش داده شدن با رنگ های پلی اورتان، شفاف و درخشنده کرد. این امکان می تواند در طراحی و ساخت انواع کابینت، کمد و.. کاربردی بوده و جلوه ی زیبایی را به نتیجه نهایی کار ببخشد.

نحوه اجرا کابینت پولیشی

نحوه اجرای کابینت های پولیشی از دسته خاص ترین نوع اجرای کابینت است. این دسته از کابینت با اینکه هزینه و قیمت بالایی داشته و نسبت به سایر کابینت ها، تولید کمتری دارد، همواره طرفداران بسیاری داشته و افراد زیادی درصدد سفارش آن برای آشپزخانه های خود می باشند. در نخستین گام ساخت این کابینت ها متریال انتخابی که اغلب ام دی اف است را به سایز ها و ابعاد مورد نظر برش داده، سپس با استفاده از دستگاه های سی ان سی تمام اتوماتیک، ابزار قطعات را انجام داده و حکاکی می کنند و در انتها که مربوط به رنگ زدن آن می باشد رنگ پولیشی را روی قطعات ابزار خورده طبق مراحل زیر اعمال می کنند:

  • ابتدا ماده خمیری پولیش با اضافه کردن تینر رقیق می کنند
  • ماده پولیش با پیستوله به سطح کار پاشیده می شود
  • پس از خشک شدن در دو مرحله سمباده زده می شود
  • مجددا رنگ پاشیده و سمباده می زنند (این مراحل را ۴ مرتبه انجام می دهند، طوری که در پایان ضخامتی در حدود ۳ میلیمتر بر روی کار ایجاد می شود)

 این پروسه بسیار حساس است و اگر درست انجام نشود و سطح کار تراز نباشد اختلاف سطح بوجود می آید و زیبایی کار از بین می رود. این مرحله بسیار وقت گیر و هزینه اجرا و تجهیزات آن بسیار زیاد است و همین مورد باعث قیمت بالای این مدل کابینت می شود.

مزایای کابینت رنگ پولیشی

  • استفاده از رنگ پولیشی ضخامت کابینت را در حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر افزایش داده و از سایر کابینت ها ضخیم تر می شود. ضخامت بیشتر ورقه ها موجب افزایش استحکام ورقه‌ها خواهد شد.
  • خمیر پولیشی روی کابینت‌ها مثل یک ضربه‌گیر محکم عمل خواهد کرد. برای همین در اثر ضربه آسیب ندیده و یا دچار فرورفتگی نخواهند شد.
  • این کابینت ها کاملاً ضدآب می باشند، این موضوع به این دلیل است که کابینت با ماده‌ی پولیشی پوشیده شده و هیچ راه نفوذی برای آب و رطوبت باقی نخواهد ماند. اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید ، توصیه می کنیم که این کابینت را مد نظر قرار دهید؛ چراکه این مورد می‌تواند مزیت بسیار مهمی برایتان باشد.
  • ضد خش هستند و اگر به ‌وسیله جسم سختی خراشی رویشان ایجاد شود به ‌راحتی قابل ترمیم می باشند.
  • ظاهری کاملا براق و درخشان داشته و برای آشپزخانه های کوچک و یا کم نور بسیار مناسب می باشند.
  • با پوشش دهی کامل سطوح از اکسید شدن لایه های چوب و فلز زیرین جلوگیری می کند.
تفاوت انزو و پولیسی

تفاوت انزو و پولیسی

معایب کابینت پولیشی

آسیب پذیری در برابر خط و خش: با اینکه پوشش پلی‌اورتان موجود در سطح کابینت پولیشی مقاومت این نوع کابینت را در برابر خط و خش افزایش دادهاست اما باید توجه داشته باشید که این نوع کابینت همچنان در برابر سطوح تیز و ضربات شدید بسیار آسیب‌پذیر می باشد.

حساسیت در برابر کیفیت کار: مهارت و خبره بودن سازنده کابینت پولیشی، بر زیبایی ظاهری و بطورکلی کیفیت نتیجه نهایی تاثبر بسزایی خواهد داشت. کیفیت نقاشی سطح، نصب کار و …. از اصلی ترین مواردی می باشند که موجب زیبایی و کیفیت

قیمت کابینت پولیشی

قیمت کابینت پولیشی به نسبت انواع دیگر کابینت ام دی اف بیشتر می باشد، چراکه طراحی و اعمال رنگ‌بر آن امری بسیار وقت‌گیر و دشوار می باشد. با اینکه قیمت کابینت پولیشی بالاست، اما زیبایی نتیجه نهایی این کابینت بقدری زیادی است که قطعا موجب جلب رضایت شما خواهد شد.

البته عواملی بر کیفیت و قیمت کابینت پولیشی تأثیرگذار هستند که در ادامه مباحث به آن‌ها خواهیم پرداخت. کیفیت ام دی اف مورداستفاده بر دوام و ماندگاری کار بسیار تأثیرگذار است. ضخامت ام دی اف مورداستفاده حتماً باید برابر با ۲۵ میلی‌متر باشد. همچنین کیفیت رنگ پلی‌اورتان و نحوه اجرای آن بر سطح کار شما بر زیبایی و قیمت نهایی بسیار تأثیرگذار است.

تفاوت انزو و پولیسی

تفاوت انزو و پولیسی

تفاوت کابینت انزو و پولیشی در چیست؟

بطورکلی، شاید بتوان گفت که کابینت پولیشی زیرمجموعه کابینت انزو بوده که درواقع یکی از دو نوع کابینت انزو است. انزو در اصل نام یک برند تجاری آمریکایی تولید کننده نوع خاص از کابینت و سیستم و تجهیزات آشپزخانه می باشد و این نام در ایران بر روی این سبک کابینت باقی مانده است. توجه داشته باشید، آن چه در ایران به اسم کابینت انزو می شناسیم در در واقع نوعی از کابینت آشپزخانه وکیوم بوده که همانند کابینت وکیوم مغزی آن از جنس ورق MDF بوده و توسط دستگاه پرس وکیوم، روکش مورد نظر روی آن ها پرس می گردد. با این حال در این قسمت در خصوص تفاوت کابینت انزو و پولیشی مواردی را ذکر کرده ایم:

  • قطر ورق MDF بکار رفته در کابینت انزو از قطر ورق MDF به کار رفته در کابینت وکیوم بیشتر می باشد.
  • قطر روکش به کار رفته در کابینت انزو نیز نسبت به قطر روکش کابینت وکیوم بیشتر می باشد.
  • چهار طرف درب کابینت انزو توسط دستگاه سی ان سی، تراش خواهد خورد و به همین دلیل قطر لبه های کابینت انزو تا ۸ میلی متر کمتر از قطر لبه ها در کابینت وکیوم می باشد.
  • کابینت های انزو در همه حال به شکل سفید براق می باشند، در حالیکه کابینت آشپزخانه وکیوم دارای تنوع رنگ گسترده تری است.
  • به دلیل جنس و میزان متریال به کار رفته قیمت کابینت انزو به مراتب بیشتر از کابینت وکیوم می باشد.

پیشنهادات داغ برای مطالعه:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید